Kademeli emeklilik 2025 yılında gündemde mi? 2000 sonrası sigortalılar erken emekli olabilecek mi? İşte son açıklamalar ve emeklilik sistemiyle ilgili güncel tablo...
(HÜRRİYET)
2025 yılında kademeli emeklilik beklentisi sürüyor. EYT düzenlemesinden yararlanamayan milyonlarca kişi, kademeli emeklilik sisteminin yasalaşıp yasalaşmayacağını merak ediyor. Özellikle 2000 yılı sonrası sigorta girişi olan çalışanlar için umut kapısı olan bu model, yaş ve prim şartlarını yeniden gündeme taşıyor.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Işıkhan’ın yaptığı açıklamalara göre, emeklilik sisteminde yeni bir değişiklik planı bulunmuyor. Emekli olabilmek için gereken yaş ve prim günü şartlarının aynı şekilde uygulanmaya devam edeceği belirtildi. Bu açıklama ile birlikte kademeli emeklilik sistemi resmi olarak hükümet gündeminde yer almıyor.
EYT kapsamı dışında kalan ve 2000 yılı sonrası sigortalı olan çalışanlar, yaş ve prim şartlarını tamamlamış olmalarına rağmen emekliliğe hak kazanamıyor. Bu durum, kademeli emeklilik sistemine olan talebi artırıyor. Mevcut uygulamada, prim gün sayısını tamamlayan vatandaşlar yaşı beklemek zorunda kalıyor. Bu nedenle kademeli emeklilik beklentisi kamuoyunun gündeminde kalmaya devam ediyor.
1999 öncesi sigortalı olanlar için 15 yıl hizmet süresi, 3600 prim günü ve 58 yaş şartıyla yaştan emeklilik hâlâ geçerli. Bu kapsamda eksik prim günleri olan vatandaşlar, doğum ya da askerlik borçlanmasıyla primlerini tamamlayarak başvuru yapabiliyor. Ancak prim günlerini doldursalar bile belirlenen yaşı beklemeleri gerekiyor.
Uzmanlara göre, kademeli emeklilik düzenlemesinin hayata geçmesi halinde, EYT dışında kalan yüz binlerce çalışanın erken emeklilik yolu açılabilir. Ancak mevcut durumda bu sistem resmiyet kazanmadığı için borçlanma, yaş indirimi gibi haklar yalnızca mevcut mevzuat çerçevesinde kullanılabiliyor.