7 yıldır Tarihi Kemeraltı Çarşısı’nda ciddi projelere imza atarak, İzmir’e yakışır bir model ortaya koyma amacı taşıyan Tarihi Kemeraltı İnşaat Yatırım Ticaret A.Ş. (TARKEM), 2020’ye de birçok somut projeyle girdi. Gelecek üç yıl içinde 12 somut proje ile Kemeraltı’na yeni bir vizyon kazandırmayı amaçlayan TARKEM, bu yıl iki gençlik hosteli açarak tarihi çarşıyı gençlerin uğrak noktası haline getirmeyi amaçlıyor. Oluşumun Genel Müdürü Sergenç İneler ile ortaya konan projeleri ve Kemeraltı’nın İzmirli’de yaratabileceği sosyal dönüşümü konuştuk. İneler, tarihi çarşının sosyal kaynaşma için en doğru alan olduğunu söyleyerek “Kentin çeperindekiler diye nitelenenlerin uğrak noktasındayız. Alanda yapılmış olan iyi örnekler sosyal anlamda bir dönüşüm ve kaynaşma sağlamak üzere olumlu katkı sağlayacaktır” diyor. - 2019 yılı seçimlerle anılan bir yıl oldu tüm ülke için. Bu süreçler TARKEM gibi bir yapıya nasıl etki etti? 2019 biliyorsunuz seçim yılıydı. TARKEM, biliyorsunuz çok paydaşlı bir alan. İlk olarak İzmir Ticaret Odası (İZTO)’da bir yönetim değişikliği meydana geldi. Mart ayında da hem Büyükşehir Belediyesi’nde hem de Konak Belediyesi’nde aynı tablo oluştu. Bir yerlerde yönetim değişikliği olması demek, o yerin genel olarak içinde bulunduğu kimi uygulamalarda aksama oluşması demektir. Ancak TARKEM’i oluşturan paydaşlarda meydana gelen bu değişimlerin olumlu bir şekilde gerçekleştiğini söyleyebiliriz. Çünkü eski Büyükşehir Belediye Başkanımız Aziz Kocaoğlu, Büyükşehir Belediyesi’ni kurumumuza lokomotifi olarak biçmiş, buna göre kurgulama yapmıştı. Kemeraltı, çok önemli projelerindendi kendisinin ve O’nun döneminde çalışmalar başladı. Dahası yaklaşık 300 milyon liralık bir kamulaştırma yapılmıştı.

‘DEVAMLILIK SAĞLANDI!’

- Tabii değişiklik belli soru işaretlerini de beraberinde getiriyor? Tüm bu çalışmaların Başkanımız Tunç Soyer’in döneminde devam edip etmeyeceği soru işareti vardı. Ancak Başkanımız, Kemeraltı’nın kendisinin bir numaralı projesi olduğunu söyledi. Seçildikten sonra da kendisi bugün gittiği her yerde söze ilk olarak bu alandan bahsediyor ve buraya yapılacak her yatırımın tüm İzmir’e ve Ege’ye yapılmış olacağını aktarıyor. Yine kendisi arka sıradakilere sesleniyor ve Körfez’i bir sahne olarak görüyor. Ve bu insanların sahneye çıktığı tek yer Kemeraltı. Çünkü burada vakit geçiriyor, alışveriş yapıyor, hava alıyor ve dahası için kullanıyor. Bu yüzden Kemeraltı’nda attığınız her adım tüm bölgede duyuluyor. Yine Konak Belediye Başkanımız Abdul Batur da aynı duyarlılıkta. Kendisi dönüşüm süreçlerine oldukça hakim ve başarılı örnekler ortaya koymuş birisi. Sayın Batur’un da Konak’ta yaptığı ilk saptama insanların ve binaların çok yaşlı olduğuydu. Kendisi binaların yenilenmesi gerektiğini söylüyor. Başkanımız geldiği ilk günden beri tüm projelerle ilgili ciddi çalışmalar yapıyor.

GENÇLİK HOSTELLERİ HEDEFİ

- 2019 aynı zamanda yedinci yılınızdı. Seçimlerin dışında neler gelişti çalışmalar bağlamında? Kurulduğumuz 2012’den bu yana yaptığımız çalışmaların somut olarak görünür olduğu, dışardan da fark edildiği izlenimine kapıldığımız bir yıldı 2019. Birçok ödül aldık örneğin yaptığımız projeler nedeniyle. Bunlardan bir tanesi Pegasus, Anadolu Grubu, Eczacıbaşı gibi firmaların arasından sıyrılarak Sürdürülebilir İş Ödülleri’nden İşbirliği Ödülü aldık. Hürriyet Gazetesi Sign Of The City Ödülleri’nde 2019 yılı En İyi Kültürel Mirası Koruma ve Yaşatma Ödülü’nü layık görüldük. Yeni Asır Gazetesi bir ödül verdi. Bu ödüllerin hiçbiri parasını vererek alabileceğiniz şeyler değil. Sizin çalışmalarınızı ödüle değer buluyorlar. Gerek İstanbul’dan gerekse başka alanlardan bu şekilde dönüşler almak yaptığımız işi bizim için ortaya koydu. Bunun dışında, kimi ofis, kimi gençlik hosteli, kimi ofis ve çikolata müzesi gibi şeklinde değerlendirilecek olan 12 projemiz bulunuyor. Geçtiğimiz yıl biz bu projelerden iki tanesine de ciddi şekilde başladık. Mavi Kortejo yaptığımız restorasyon çalışmalarıyla gençlik hosteli oluyor. Burası önümüzdeki mayıs ayında açılacak. Benzer bir süreç de Tarihi İstiklal Okulu için yapılıyor. Eylül Ekim ayları gibi açmayı planladığımız bu yer, çocuk ve gençlerin kullanması için bir yenilikçi öğrenme merkezine dönüşecek. 2019’da bu somut adımları attık. Bunlar ve diğer projelerimizde sadece kendi alanlarını değil çevrelerini de doğrudan etkileyecek potansiyele sahip. Başkan Tunç Soyer’in Kadifekale’nin eteklerinde yer alan 10-12 bin kişilik amfitiyatroyu Tarkan ile açmak isteği var. Biz de kalan 10 projemizi de 2023’e kadar tamamlayacak, ortak fikirler ortaya koyarak, satın alarak, kiralayarak yeni projelere de imza atacağız. - Gençlik hostelleri konusu oldukça önemli bir adım olacak gibi Kemeraltı adına. Nasıl bir yapılanmaya şahit olacağız ileriki süreçte? Mavi Kortejo ve Ay Yıldızlı Otel bizim restorasyon çalışmalarımız doğrultusunda gençlik hosteli halini alacak. Bu bölgede 100’e yakın konak bulunuyor ve bunların birçoğu, örneğin mülteci oteli gibi amacı dışında kullanılıyor. Bu konakların dönüşümü bir profil doğrultusunda olmalı. Biz bunu da iyi örnekler oluşturarak diğer otel sahiplerine göstermek istiyoruz. Yurtiçinden ve dışından gelen sırt çantalı gençlerin kaldığı alanlar yaratılmalı burada. Bunlar yapılırken de daha büyük konakların da birer butik otel haline gelmesi gerektiğini düşünüyoruz. Bunun için Tevfik Paşa Konağı, etrafındaki parsellerle birlikte yaklaşık 120 yataklı bir butik otel olacak. Türkiye’ye gelen turistlerden yüzde 5’in altında bir pay alıyoruz kent olarak. Bunların da birçoğu yaz turizmi için geliyor ya da Efes’e Selçuk’a gidiyor. Biz kent merkezinde de Kadifekale’de, Basmane’de, Agora’da ve Kemeraltı’nda vakit geçirmek üzere en az iki gün geçirecek alanlar yaratma hedefindeyiz. Bu ve diğer alanların hepsinin değeri ortada. Bunun yanında restoranlar, pasajlar, cafeler gibi alanları da yaratmak istiyoruz. Bu iki günün burada geçirilmesi için gerekli olan yatak kapasitesinin arttırılmasına da 2023’e kadar en az 250 yatak bu otellerle biz eklemiş olacağız. Elbette bu yetmez, bu rakamların 3 binleri bulması.

‘SOSYAL KAYNAŞMA ALANI’

- Sizin de söylediğiniz gibi Kemeraltı, sosyo-ekonomik olarak arka sıradakileri yoğun şekilde ağırlıyor. 7 yıldır yaptığınız çalışmalarda burada sosyal anlamda ne gibi değişimler ortaya çıktı… Alanda yapılmış olan iyi örnekler Kemeraltı’nın sosyal anlamdaki dönüşümü içinde olumlu katkı sağlanacaktır. Biz yaptığımız çalışmalarda bir esnafın yerinden uzaklaşmasını, dükkanını kapatmasını istemiyoruz. Biz burada farklı hedef gruplarındaki insanların da buraya dahil olabileceği alanlar açmak. Kemeraltı’na gençler gelmiyor artık. Halbuki birçok ilgi çekecek yer var. Zanaatkarlar, lezzet durakları ve dahası. Bedesten’de Kemeraltı Antikalar Çarşısı açıldı. Burası için mülk sahipleri bize geldiğinde bir fizibilite çalışması yaptık. Ve sonuçlardan biri antikacılardı. Bu anlamda adım attığımızda çalışmaların ardından her türlü insanın geldiği bir yer haline geldi Antikacılar Çarşısı. Bu tür sıcak nokta alanları arttırmak istiyoruz. Sosyal kaynaşma için Kemeraltı en doğru nokta.

‘DENGELİ ANLATMAK GEREK’

- Birçok çalışmaya imza atıyor TARKEM, peki sizce bunları İzmirliye ve dışardaki inşalara iyi anlatabiliyor mu? İyi anlatmanın ötesinde, dengeli anlatmayı başarabiliyor muyuz diye bakmak gerek. Evet dengeli anlatmaya çalışıyoruz. Çünkü bize göre Kemeraltı üzeri tozlu bir mücevher. İnsanları tozsuz gibi davranan insanları buraya getirmeye çalışırsak, insanlarda bir hayal kırıklığı olur. Burada hala bağıran esnaflar var, hala çakma ürün satanlar var. Burası olması gereken durumda değil o yüzden çok dengeli bir biçimde bunu anlatmamız lazım. Bu dengede böyle böyle arz talebini oluşturduğum bir denge. Gelin sizde bunun içerisinde yer alın, dediğimiz çağrıları aslında şuanda yapıyoruz. 2019 sıklıkla bu çağrıların yapıldığı bir dönemdi Seçimi bir araç olarak bilip, antikacılar çarşısını anlatan, mavi korteji anlatan geçtiğimiz hafta sonu grafiti festivali etkinliği yapıldı. Bu etkinlikleri arttırarak o dengeliliği içeride insanlara anlatma aracı olarak kullanmak istiyoruz. Eskişehir’e bir odun pazarına gidiyorlar bir otobüse doluşup, önümüzdeki 3 ila 5 sene sonra buradaki esnafımız daha eğitimli, daha görünür işler yapan, dükkanların daha öze hoş gözüktüğü, daha nitelikli iş kollarının olduğu soylu işlerin yapıldığı bir yer haline getirildiğinde, hem yerli hem yabancı turistleri bu alana çekecektir diye düşünüyorum.

‘BELKİ DÜZENLEME GEREKİR’

- Son olarak Çarşı’nın yayalaştırılması projesi… Aradan bir yıldan fazla süre geçti hala kimi zaman tartışmalara neden oluyor. Siz geçen süredeki etkisini nasıl değerlendiriyorsunuz? Dünya’da yayalaştırma yapılan her yer perakende sektörü üzerinden çok ciddi kazanımlar elde etmiş. Bizde yayalaştırma yapılırken belediyemiz yerleri tespit ettikten sonra bir dizi esnafla atölye çalışması yapıldı, onlara nereye sunulması gerektiği kuruldu, bugün geldiğimiz noktada bazı farklı istisnai durumların içerisinde bulunulması gerektiğini bende düşünüyorum. Bu uygulama belki genişletilebilir. Bazı yerden dubalar çekilebilir. Kemeraltı esnaf derneğimiz Pazar günleri açılsın diyor ama ana caddesi bilinenin aksine açık. Bizim asıl problemimiz toptancılar. Belediye Başkanı Tunç Soyer dedi ki ‘İkiçeşmelik’te bulunan spotçuları kaldıracağız’ onlar kalktıktan sonra oraya ne yapılacağını planlamamız gerekiyor. Yıllar önce ayakkabıcıları götürüp Işıkkent’e götürerek hata yaptık, o bölge şuan hayalet bölgeler Kemeraltı’nda. Bunu yanlış yapmayarak tam doğrularla hareket edilerek yapılırsa ben bunun amacını daha çok bulacağını düşünüyorum. Bu tür konuları halka ve esnafa sorarak yapmak, belli oranda belli yerler güncellenecektir diye düşünüyorum. Utkucan Akkaş / Özel Haber